6th INTERNATIONAL CONGRESS of EDUCATIONAL SCIENCES and DEVELOPMENT   
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SETÚBAL (PORTUGAL), 21-23 JUNIO, 2018
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Amanda Clinton
Senior Director of Office of International Affairs, American Psychological Association (APA),
ESTADOS UNIDOS DE AMÉRICA
La doctora Amanda Clinton nació en Alaska, Estados Unidos. Es Licenciada en Psicología y Psicóloga Escolar acreditada. Obtuvo su maestría en la Universidad de Washington y su doctorado en la Universidad de Georgia.
Actualmente es la Directora Senior de la Oficina de Asuntos Internacionales de la American Psychological Association (APA). Antes de unirse a la APA, la Dra. Clinton se desempeñó como Profesora de Psicología en la Universidad de Puerto Rico, donde se especializó en programas de prevención culturalmente relevantes, la primera infancia, el desarrollo socioemocional y el bilingüismo. La Dra. Clinton tiene experiencia en clínicas comunitarias, hospitales pediátricos, escuelas públicas, entornos académicos y políticas públicas.
Tuvo una beca de la Asociación Americana para el Avance de la Ciencia que le permitió realizar una pasantía en el Congreso de Estados Unidos, en la oficina del Senador Chris Murphy, donde ayudó a escribir la Ley de Reforma de Salud Mental de 2016 (aprobada como ley titulada “La Cura del Siglo XXI” en el 2017).
El trabajo académico de la Dra. Clinton incluye la publicación del libro titulado "Evaluación integrada del niño bilingüe" y numerosos artículos y capítulos de libros. Es editora asociada del Journal of Educational and Consulting Psychology (JEPC) y del Interamerican Journal of Psychology ha ganado varios premios prestigiosos, entre ellos una beca Fulbright, una beca de Overseas American States Organizationy y el educador/mentor del año de la Sociedad para el Estudio Psicológico de las Cuestiones Sociales (SPSSI).

RESUMEN CONFERENCIA
Aprendizaje emocional en la escuela
The global crisis of youth violence has become widely recognized with mounting international research documenting its extent. At school, youth violence is expressed through bullying, physical aggression, and weapon-carrying. Surveys of 13-year-old youth who reported occasional bullying of others during the school term showed the highest rate of 64% for youth in Austria, 35% for those in the United States, and the smallest rates in England (13%) and Sweden (12%; Currie, 1998). Recent cross-sectional research reveals rates of reported bullying victimization from 5% to 70% across as many as 66 different countries and regions of varying culture and geography (Due et al. 2009, 2005).
A public health crisis of this magnitude requires a comprehensive model that incorporates the knowledge base from a broad range of fields, such as child development, developmental psychopathology, prevention science, public and mental health, and educational psychology. Toward this end, Osher and colleagues (2012, p. 27) have proposed a “safe and effective school framework” that addresses the risk and protective factors for social and behavioral problems, as well as academic problems, within a larger model spanning multiple levels (individual, classroom, school, community). Social, behavioral, and academic outcomes are viewed as interdependent, based on the growing research showing significant relationships among these domains (Greenberg et al., 2003). This presentation addresses the importance of school-based social-emotional learning programs, scientifically evaluated curricula and future directions.