PhD in English
Philology from the Complutense
University of Madrid and a Bachelor’s
degree in Documentation from the Open
University of Catalonia. Teaching
experience of more than thirty years
(state exam in secondary education)
and holds tenure presently in adult
education in state-run institutions,
having also worked as an associate
professor for the Department of
Sociology and Social Communication at
the University of Alicante since 2000,
teaching subjects related to
Information Management in the Degree
of Advertising and Public Relations
and in the Master of Communication and
Creative Industries (COMINCREA).
She has published several articles and
contributions related to teaching
innovation, namely, informational
literacy and the acquisition of media
competences, key aspects such as
motivation and social skills and the
fostering of collaborative methodology
in classroom practice. She has written
a book, Successful Searching for XXIst
Scholars, published by the University
of Alicante in 2015. Currently, she is
working in projects related to online
teaching in the context of
transliteracy experiences. She has
always been involved in the gender
perspective of the information
society.
Lines of research: teaching
innovation, blended learning, the
impact of the media and information
literacy in XXIst century education,
metaliteracy competences
RESUMEN SIMPOSIO INVITADO
El reto de
la alfabetización transmedia en la
educación reglada
Los jóvenes están
adquiriendo competencias
transmediáticas fuera de la escuela
que son fundamentales para su vida
social y que deben de ser incorporadas
en los procesos de enseñanza de las
instituciones educativas. En este
simposio se plantea explorar estas
habilidades transmedia y las
estrategias de aprendizaje informales
que se producen con objeto de ayudar a
mejorar la educación formal. Las
experiencias transmedia suelen
producirse con fines publicitarios o
comerciales. Sin embargo, incorporar
la producción de este tipo de
estrategias narrativas en el campo
educativo contribuye al desarrollo de
competencias escriturales y a la
estimulación de la creatividad entre
otros, así como a mejorar los procesos
de construcción del conocimiento. Este
simposio tiene como referencia
fundamental el proyecto de
investigación Transmedia Literacy,
seleccionado por la UE dentro del
programa Horizon 2020, que tiene como
objetivo acercar estos dos contextos
de aprendizaje (formal e informal)
creando espacios concretos y buenas
prácticas académicas donde se produce
la interacción.
COMUNICACIONES
EN EL SIMPOSIO
E-collaborative
work through educational social
networking in the acquisition of
metaliteracy competences
Dolores Alemany-Martínez Y Alba-Mª
Martínez-Sala / University of
Alicante
Métodos y recursos de innovación
docente pluridisciplinar para
alfabetización transmedia en
contextos educativos formales y no
formales. Caso de estudio
Rosa-María Torres-Valdés Y
Alba-Santa-Soriano / University of
Alicante
Towards a real digital literacy in
teachers: information and
communication technologies in
educational practice over the
millennial age –and beyond
Manuel Roblizo Colmenero /
Departamento de Filosofía,
Antropología, Sociología y
Estética Social – Universidad de
Castilla-La Mancha
La integración transmedia en la
docencia mediante plataformas:
potencial y aplicaciones
Antonio Francisco Alaminos
Fernández, Miriam Martínez Villar
y Paloma Alaminos Fernández /
Departamento de Sociología II,
Universidad de Alicante
|