6th INTERNATIONAL CONGRESS of EDUCATIONAL SCIENCES and DEVELOPMENT
1
SETÚBAL (PORTUGAL), 21-23 JUNIO, 2018
1111111111111111111111111
1 Dolores Alemany Martínez
Profesora de Comunicación y Psicología Social, Universidad de Alicante,
ESPAÑA
PhD in English Philology from the Complutense University of Madrid and a Bachelor’s degree in Documentation from the Open University of Catalonia. Teaching experience of more than thirty years (state exam in secondary education) and holds tenure presently in adult education in state-run institutions, having also worked as an associate professor for the Department of Sociology and Social Communication at the University of Alicante since 2000, teaching subjects related to Information Management in the Degree of Advertising and Public Relations and in the Master of Communication and Creative Industries (COMINCREA).
She has published several articles and contributions related to teaching innovation, namely, informational literacy and the acquisition of media competences, key aspects such as motivation and social skills and the fostering of collaborative methodology in classroom practice. She has written a book, Successful Searching for XXIst Scholars, published by the University of Alicante in 2015. Currently, she is working in projects related to online teaching in the context of transliteracy experiences. She has always been involved in the gender perspective of the information society.
Lines of research: teaching innovation, blended learning, the impact of the media and information literacy in XXIst century education, metaliteracy competences


RESUMEN SIMPOSIO INVITADO
El reto de la alfabetización transmedia en la educación reglada

Los jóvenes están adquiriendo competencias transmediáticas fuera de la escuela que son fundamentales para su vida social y que deben de ser incorporadas en los procesos de enseñanza de las instituciones educativas. En este simposio se plantea explorar estas habilidades transmedia y las estrategias de aprendizaje informales que se producen con objeto de ayudar a mejorar la educación formal. Las experiencias transmedia suelen producirse con fines publicitarios o comerciales. Sin embargo, incorporar la producción de este tipo de estrategias narrativas en el campo educativo contribuye al desarrollo de competencias escriturales y a la estimulación de la creatividad entre otros, así como a mejorar los procesos de construcción del conocimiento. Este simposio tiene como referencia fundamental el proyecto de investigación Transmedia Literacy, seleccionado por la UE dentro del programa Horizon 2020, que tiene como objetivo acercar estos dos contextos de aprendizaje (formal e informal) creando espacios concretos y buenas prácticas académicas donde se produce la interacción.
 
COMUNICACIONES EN EL SIMPOSIO

E-collaborative work through educational social networking in the acquisition of metaliteracy competences
Dolores Alemany-Martínez Y Alba-Mª Martínez-Sala / University of Alicante

Métodos y recursos de innovación docente pluridisciplinar para alfabetización transmedia en contextos educativos formales y no formales. Caso de estudio
Rosa-María Torres-Valdés Y Alba-Santa-Soriano / University of Alicante

Towards a real digital literacy in teachers: information and communication technologies in educational practice over the millennial age –and beyond
Manuel Roblizo Colmenero / Departamento de Filosofía, Antropología, Sociología y Estética Social – Universidad de Castilla-La Mancha

La integración transmedia en la docencia mediante plataformas: potencial y aplicaciones
Antonio Francisco Alaminos Fernández, Miriam Martínez Villar y Paloma Alaminos Fernández / Departamento de Sociología II, Universidad de Alicante